Viete, ako na nás pri nakupovaní vplýva, či sa ceny končia párnymi alebo nepárnymi číslami? Čítajte ďalej, dozviete sa viac na blogu Vašekupóny.sk.
O najznámejších trikoch obchodníkov pri plánovaní cenotvorby sme na našom blogu už písali. Dnes sa zameriame na jeden z nich a pozrieme sa na neho pekne zblízka. Reč bude o vplyve párnych, resp. nepárnych čísel na nákupné správanie spotrebiteľov.
Nie je cena ako cena
Samozrejme, že koľko produktov e-shop ponúka, toľko na jeho stránke nájdete rôznych cien. Pri nákupe však okrem očí zapojte aj logiku. Už podľa štúdie uverejnenej v roku 1997 viac ako 90 % cien uvádzaných v reklamách končilo nepárnym číslom (t.j. 1,95 €, 30,97 €, 356,99 € a podobne). Prečo? Pretože ide o psychologickú hru, v ktorej za kratší koniec ťahá práve spotrebiteľ. Vaše oči síce reálne vidia 1,99 €, čo fakticky znamená 2 €, vaše podvedomie ale registruje len prvé číslo, a teda vnímate hodnotu výrobku ako 1 €. Cieľom teda je u kupujúceho vyvolať dojem lacnejšieho produktu a vzbudiť známu vášeň pre nakupovanie.
Vedomé a podvedomé vnímanie čísel
Ako funguje naše vnímanie čísel, zaujímavo dokladuje nasledovný príklad. Predstavte si tovar nacenený na 1743,99 €. Viacerými štúdiami bolo overené, že keď spotrebiteľ vidí sumu v tisícoch, jeho vnímanie jednotlivých čísel prebieha takto - prvá číslica pre nás obsahuje 50 % celej informácie, pretože 1000 € predstavuje 50 % z celkovej ceny produktu alebo služby. Je to teda najdôležitejší údaj a vnímame ho najviac. Druhá číslica (700 €) je pre nás významná asi na 40 % a tretej (40 €) prikladáme len 2 % dôležitosť. Príslušná suma 1743,99 € tak pre mnohých spotrebiteľov znamená „len“ 1700 €. Namiesto núl teda pokojne môžu byť deviatky a obchodník nebude mať problém tovar predať a ešte na tom aj viac zarobí. Preto sú ceny končiace deviatkami už niekoľko dekád také obľúbené.
Pokus s osmičkami
Zaujímavý pokus vo svojej marketingovej stratégii vyskúšala spoločnosť WalMart. Vedeli, že väčšina konkurenčných obchodných domov využíva tzv. deviatkovú taktiku. Preto sa v súlade so svojím sloganom „Ušetri a ži lacnejšie“ rozhodli upraviť ceny svojich výrobkov tak, aby sa končili na osmičku. Z 1,99 € sa tak stalo 1,88 €. Miliónom zákazníkov tak ušetrili dosť peňazí. Je však nutné dodať, že WalMart je jedna z najväčších sietí obchodov na svete a i keď väčšina firiem stále používa taktiku deviatok, osmičkový nápad mu priniesol nemalé tržby. Vyplýva z toho, že aj párne čísla za desatinnou čiarkou majú istý vplyv na nákupné správanie spotrebiteľov.
V každom prípade aj súčasné pozorovania a štúdie dokazujú, že používanie nepárnych čísel na cenovkách (či už v kamenných alebo internetových obchodoch) je stále najlepšou stratégiou a najľahšou cestou k istému zisku. V tomto prípade predsa len logika nepustí – 19,99 € alebo 19,95 € je vždy menej ako 20 €.