Je tu čas zimných dovoleniek. Veľa ľudí uteká za teplom do exotiky. Niekedy sa však stane, že očakávanú radosť z dovolenky pokazí zrušenie či omeškanie letu. Viete, čo v týchto prípadoch robiť a na čo máte nárok?
Áno. Pri cestovaní lietadlom sa občas stáva, že niečo nevyjde. Let má meškanie alebo ho zrušia. Avšak bez ohľadu na to, či vám letecká spoločnosť takýmto spôsobom pokazila dovolenku alebo služobnú cestu, máte nárok na určitú kompenzáciu - za určitých podmienok dokonca až do výšky 600 €.
Kedy máte nárok na kompenzáciu?
Ak odlietate z letiska v rámci Európskej únie alebo je dopravcom letecká spoločnosť registrovaná v Európskej únii, kde let zároveň aj pristával, o finančnú kompenzáciu môžete požiadať v niekoľkých prípadoch. Ak bol váš let zrušený, mal omeškanie aspoň 3 hodiny alebo vám bol z dôvodu prebookovania letu odopretý nástup do lietadla.
Nárok na kompenzáciu vám vzniká napríklad v prípade, ak je váš let zrušený z dôvodu technickej vady, ale aj vtedy, ak štrajkujú zamestnanci leteckej spoločnosti. Naopak, ak sa let neuskutočnil z dôvodu mimoriadnych okolností, akými sú hurikány či sopečné výbuchy, nárok na odškodnenie nemáte. O odškodnenie môžete žiadať bez ohľadu na to, či letíte klasickou alebo nízkonákladovou spoločnosťou.
Výška finančnej kompenzácie
Ak bol váš let zrušený, letecká spoločnosť vám musí vrátiť peniaze za letenku, ale podľa platného nariadenia Európskej únie navyše zaplatiť tiež finančnú kompenzáciu za zrušenie letu, ktorej výška závisí od dĺžky letu.
✓ let do 1500 km: kompenzácia 250 €,
✓ lety v Európskej únii do 1500 km alebo lety mimo Európskej únie v rozmedzí 1500 až 3500 km: kompenzácia 400 €,
✓ lety dlhšie ako 3500 km: kompenzácia 600 €.
Rovnaká výška kompenzácie sa tiež týka prípadov, ak let meškal viac ako 3 hodiny. V prípade zrušenia letu alebo meškania, ktoré bolo dlhšie ako 5 hodín, máte nárok aj na občerstvenie, nocľah alebo bezplatný hovor, a tiež právo na stornovanie letenky spojené s vrátením zodpovedajúcej ceny letenky vrátane nevyužitých častí letu - t.j. nadväzujúcich alebo spätných letov. Letecká spoločnosť vás tiež musí na svoje náklady dopraviť do východiskového bodu vašej cesty.
Ako požiadať o odškodnenie?
O finančnú kompenzáciu musíte požiadať priamo leteckej spoločnosti, ktorá zabezpečovala daný let. Ak ste letenku kupovali u sprostredkovateľa, akým je je napríklad Pelikan.sk, o kompenzáciu nežiadajte tam, ale priamo leteckú spoločnosť, ktorou ste mali letieť. Vyplňte oficiálny formulár na sťažnosť a odošlite ho poštou alebo e-mailom na adresu leteckej spoločnosti alebo regulátora leteckej spoločnosti. Odporúčame vám tiež ponechať si kópiu sťažnosti pre vlastnú potrebu.