Bezpečnosť je na prvom mieste
To, že elektromobily nie sú bezpečné je azda najväčší mýtus. Aj elektromobily, rovnako ako autá so spaľovacím motorom, musia prejsť bezpečnostnými testami. V opačnom prípade by sa do ulíc nedostali. O ich kvalite svedčia aj vynikajúce výsledky v testovaní bezpečnosti.
Navyše, absencia spojky a manuálne riadenej prevodovky ponúka väčší rozsah funkcií. Nielenže sú tiché a energické, ale aj mimoriadne jednoduché na používanie. Samozrejmosťou sú nielen asistenčné systémy, ale aj automatické odpojenie batérie v prípade dopravnej nehody.
Ako je to ale s chodcami? Sú pre nich elektromobily bezpečné, aj keď sú extrémne tiché? Pre chodcov predstavujú zvýšené riziko. To je aj dôvod, prečo európska legislatíva trvá na usmernení, aby elektromobily do rýchlosti 20 – 30 km/h vydávali špecifický zvuk. A to, najmä pri cúvaní.
Nevýhody elektromobilov
Ako všetky nové inovácie, aj elektrické autá disponujú nielen výhodami, ale aj niekoľkými nevýhodami. Väčšina z nich je spojená s kontroverziou ohľadom iónovo-lítiových batérii, vysokým vstupným kapitálom pri ich kúpe alebo zdĺhavým a prácnym nabíjaním.
Sú drahé
Kúpa elektrického auta je pre bežného Slováka stále pomerne drahá. Za mnohé značky zaplatíte často dvojnásobok ako v prípade kúpy toho istého modelu so spaľovacím motorom. Mnohí kupujúci si tak za vyše 20 000 € radšej kúpia „poriadne auto“ ako malý mestský elektromobil.
Vysoká cena sa vám ale môže, vrátiť na prevádzkových nákladoch. Závisí to od mnohých faktorov – ako často nabíjate na rýchlonabíjačkách, ktoré baterky výrazne opotrebujú, koľko kilometrov najazdíte a podobne.
Zdĺhavé a prácne nabíjanie
S elektromobilom si rozhodne musíte vycibriť váš osobný time management. Hoci je nabíjanie v súčasnosti rýchle a jednoduché, pre mnohých sa stáva problémom. Prejsť tú istú trasu vám zaberie viac času, pretože auto musíte ešte aj dobiť. Priemerný elektromobil však na jedno nabitie prejde okolo 150 – 200 km na diaľnici.
Väčšina majiteľov si kvôli predĺženiu životnosti batérie elektromobily nabíja doma. V domácom wallboxe si auto dobijete na 80 % kapacity približne za 4 hodiny a 15 minút. Túto dobu však viete výrazne skrátiť pomocou rýchlonabíjačky. Dobíjanie tak môže trvať len neuveriteľných 40 minút!
Zhoršujú klimatické zmeny
Elektromobily v rámci prevádzky neprodukujú do ovzdušia žiadne emisie. Ich najväčším problém sú batérie. Na ich výrobu potrebujeme vzácne kovy. Najmä lítium či kobalt. Kobalt sa už síce na výrobu elektrobatérií takmer nevyužíva, no v prípade lítia je to stále aktuálny problém.
Niektoré z batérií je možné recyklovať. Väčšina však končia zahrabané na obrovských skládkach nebezpečných odpadov. Najnebezpečnejšie sa tak stáva ich uskladnenie bez toho, aby do pôdy prenikli nebezpečné toxíny.