Značkové verzus neznačkové produkty. Ktorým dávate prednosť?

20.01.2019 Kristína Nakupovanie Zdielať
Značkové verzus neznačkové produkty. Ktorým dávate prednosť?

Orientujete sa v ponuke obchodov? Čo znamenajú pojmy ako privátna prémiová značka, štandardná či ekonomická značka? Aký je rozdiel v ich kvalite či cene? Zhrnuli sme pre vás to najdôležitejšie.



Najmä ak často nakupujete v supermarketoch či hypermarketoch, určite ste si všimli rozdiely medzi jednotlivými značkovými či neznačkovými produktami. Z tohto hľadiska ich môžeme rozdeliť do štyroch základných skupín.
 

#1 Štandardné značky
 
Výrobky štandardných značiek nájdete takmer vo všetkých bežných obchodoch. Sú to produkty súkromných výrobcov, ktorí túto značku vlastnia a často ju predávajú vo viacerých krajinách. Cena takýchto štandardných výrobkov je spravidla nižšia ako v prípade prémiových značiek. Dôvod je jasný - v zložení často chýbajú prémiové suroviny.
 

#2 Ekonomické značky
 
Do kategórie ekonomických značiek spadajú najlacnejšie produkty. Spravidla ich kupujú zákazníci, ktorí citlivo reagujú na cenu, ale nie na kvalitu výrobkov. Nie všetky tieto produkty totiž spĺňajú všetky kvalitatívne kritériá. Patria tu teda najmenej kvalitné potraviny, ako sú bravčové konzervy s minimálnym obsahom mäsa či málo kvalitné džemy.  
 
 
#3 Privátne značky
 
Privátna značka je relatívne nový pojem, ktorý bol ešte pred príchodom obchodných reťazcov na Slovensko pomerne neznámy. Privátna značka je v podstate vlastná značka konkrétnej obchodnej siete, ktorou sa na základe kvality a ceny snaží osloviť svojich zákazníkov. Najčastejšie sú to potraviny, ale aj kozmetika či elektronika.
 
Na rozdiel od minulosti, kedy boli výrobky privátnych značiek často vnímané ako nekvalitné, v súčasnosti ich kupuje čoraz viac spotrebiteľov. Hlavným dôvodom je, že kvalita týchto produktov rastie a ich cena je spravidla podstatne nižšia ako u značkových produktov. Sú to vlastne výrobky renomovaných výrobcov, ktorí dodávajú časť svojej produkcie privátnym značkám. Tieto nevyžadujú lesklé obaly ani reklamu, a preto je ich cena nižšia.

nakupny kosik vasekupony_sk

O tom, že tento koncept je stále obľúbenejší, svedčí aj skutočnosť, že každoročne sa udeľuje ocenenie Najdôveryhodnejšia značka v oblasti privátnych značiek. Napríklad za rok 2018 si odniesla víťazstvo v tejto kategórii spoločnosť Kaufland so svojou značkou K-Classic.
 

#4 Prémiové značky
 
Kupujete originálne talianske syry alebo čokolády s kakaom z Ekvádoru? Práve potraviny, ale aj elektronika, oblečenie a ďalšie výrobky patria k najčastejšie kupovaným prémiovým produktom.
 
Ich kvalita prevyšuje výrobky štandardných i privátnych značiek. Kvalita sa spravidla premieta aj do najvyššej ceny spomedzi všetkých uvedených skupín produktov - v porovnaní s priemernou cenou v konkrétnej kategórii majú minimálne o 20 % vyššiu cenu. Napriek tejto skutočnosti predaj prémiových produktov celosvetovo neustále narastá. Môže za to zvýšená kúpna cena spotrebiteľov, a tiež väčšia ponuka zo strany veľkých i menších výrobcov.
 
 
» Náš tip: Medzi prémiové značky patria napríklad Tesco Finest či Marks and Spencer.
 
 
Ako ukázal globálny prieskum spoločnosti Nielsen (zdroj: Retailmagazin.sk), spotrebitelia nepreferujú prémiové značky kvôli vyššej cene, ale kvôli tomu, že sú vyrobené z kvalitných materiálov a ingrediencií, čo sa odráža aj na ich výnimočnej kvalite. Ďalšia skupina zákazníkov na prémiových značkách oceňuje, že ponúkajú niečo špecifické, čo nemá žiadny iný produkt, prípadne sa vyznačuje výnimočným štýlom a dizajnom. Prémiový produkt teda kupujete ako niečo, čo vám pomôže odlíšiť sa od ostatných alebo vám dáva pocit úspechu.
 
Ktoré zo značiek kupujete vy? Dávate prednosť kvalite či cene? Každý z nich môžete kúpiť lacnejšie, ak použijete zľavové kupóny z nášho portálu.