Psychológia cenotvorby, alebo ako nás e-shopy nútia nakupovať za výhodné ceny

04.12.2017 Kristína Nakupovanie Zdielať
Psychológia cenotvorby, alebo ako nás e-shopy nútia nakupovať za výhodné ceny

Tiež ste sa už chytili na neodolateľnú ponuku niektorého eshopu? Aké triky používajú online obchody na nás spotrebiteľov? Čítajte na blogu Vašekupóny.sk.




Tiež ste si po poslednom veľkom nákupe povedali, že nabudúce už toľko určite neminiete? Máme pre vás jednu dobrú a jednu zlú správu. Tá horšia je, že sa to viac ako pravdepodobne nestalo naposledy. Tá lepšia je, že vieme, prečo sa to deje. Odhaľte šikovné triky obchodníkov, ktorými najviac ovplyvňujú správanie nás - spotrebiteľov.

 

Tajomstvo deviatok

Možno ste si v posledných rokoch tiež všimli tento trend. Na väčšine cenoviek nájdete nepárne desatinné čísla. Psychológia nepustí – 2,99 € vyzerá predsa lepšie ako 3 €. Často je to poistené tým, že čísla za desatinnou čiarkou sú napísané menším písmom. Pre náš mozog 2,99 € znamená 2 € a to je predsa menej než 3 €. Vy ste práve ušetrili jeden cent, no obchodníci vďaka tejto stratégii “Baťovských cien” zarobili oveľa viac. Cena s nulou na začiatku (0,99 €) navyše evokuje nákup zadarmo, s čím predávajúci tiež radi kalkulujú.

 

Kúp jeden a druhý máš zadarmo

Že už ste to niekde videli? Táto stratégia sa v poslednom čase osvedčila v rôznych mutáciách (2 + 1 zadarmo, 1 + zľava na ďalší nákup a podobne). Je to jeden z marketingových nápadov, pri ktorom logika dostáva často riadne zabrať. Niekedy až tak, že nás úplne opustí. Obchodníci sa tu spoliehajú čisto na našu honbu za materiálnym a chamtivosť takú starú ako ľudstvo samo.

Slovo „zadarmo“ totiž funguje ako magnet a vôbec nám nevadí, že za druhý produkt zaplatíme plnú sumu, niekedy dokonca nadsadenú. Keď sa teda najbližšie stretnete s podobnými neodolateľnými ponukami, najprv sa presvedčte, že vaša schopnosť logicky uvažovať nezostala ráno v posteli.

Nakupovanie online je in | Vašekupóny.sk

Ach, to poštovné

Pri nakupovaní v eshopoch je vždy namieste stará dobrá prezieravosť. Množstvo ľudí je aj dnes prekvapených z výslednej ceny nákupu, pretože si vopred nepreštudujú ceny dopravy. Zbystrite pozornosť aj vtedy, keď vás lákajú na kúpu bez poštovného. Sedliacky rozum napovie, že 18 € + poštovné zadarmo nemá ďaleko od 15 € + 2,99 € za dovoz. Tu sú na mieste webové porovnávače cien. Môžu vám ušetriť aj niekoľko desiatok eur.

 

Menšie neznamená nižšie

Všimli ste si, že ceny sú často zobrazené veľmi nenápadne a menším fontom? Týka sa to eshopov aj kamenných predajní. Veľkosť písma logicky neznamená nižšiu cenu. Je to však jeden z najobľúbenejších trikov obchodníkov. A neuveriteľné je, že na ľudí to stále zaberá. Štúdie ukázali, že čím drobnejšie písmo, tým viac v ľuďoch vyvoláva predstavu nižšej ceny výrobku alebo služby.

 

Nenápadné zvyšovanie cien

Vedeli ste, že úpravu cien spotrebitelia vnímajú až vtedy, keď zvýšenie či zníženie presiahne 10 %? Takže, ak sa vám zdá, že konkrétny produkt pred rokom stál menej, nemusí to byť len pocit. Už štvrťročné zvyšovanie cien napr. o 5 % medziročne urobí veľa.