Poznáte históriu zľavových kupónov? Za všetkým hľadajte známu firmu

18.09.2017 Kristína Nakupovanie Zdielať
Poznáte históriu zľavových kupónov? Za všetkým hľadajte známu firmu

Ak patríte k milovníkom zľavových kupónov, možno vás zaujíma aj to, ako vznikli a vyvíjali sa v priebehu histórie. Čítajte na portáli Vašekupóny.sk.

 

Ste milovníkom rôznych akcií a radi pri svojich nákupoch šetríte pomocou zľavových kupónov? Už si bez nich život neviete ani predstaviť? Pre všetkých fanúšikov kupónov tu máme o nich niekoľko zaujímavostí.


Na začiatku bola Coca-Cola

Možno využívate kupóny denne. A možno už ste nimi ušetrili aj pri nákupe najznámejšieho nápoja na svete. Vedeli ste však, že práve značka Coca Cola stojí za vznikom prvých „moderných“ zľavových kupónov? Keďže kolový sirup sa pôvodne predával na liečebné účely, kupóny mohli vybraní zákazníci už v roku 1887 využiť v lekárni.

Zľavový kupón Coca Cola Vašekupóny.sk

Za najväčší rozmach kupónov sa dá považovať obdobie Veľkej hospodárskej krízy počas tridsiatych rokov 20. storočia. Takmer všetky bežné domácnosti vtedy využívali kupóny ako možnosť ušetriť najmä pri nákupe potravín a tie sa tak rýchlo stali veľmi obľúbenými. V roku 1957 sa vďaka kupónom zrodil dokonca nový druh podnikania. Pán Arthur C. Nielsen založil spoločnosť Nielsen Coupon Clearing House, ktorá výrobcom a obchodníkom uľahčila distribúciu, triedenie a spracovanie kupónov.

Koncom šesťdesiatych rokov sa v Amerike začína s masovým rozosielaním kupónov do poštových schránok. Začala s tým pôvodne garážová firma Valpak pod vedením Terryho Loebela známa svojimi modrými obálkami plnými kupónov. Práve tu môžeme vidieť počiatky direct marketingu. Spoločnosť funguje dodnes, ibaže v modernejšom šate a svoje kupóny ponúka cez mobilné aplikácie a využíva najrôznejšie digitálne technológie.

V rovnakom období začínali obchodníci s potravinami tlačiť kupóny na zadnú stranu účteniek, čo sa tiež ukázalo ako výborný marketingový ťah. Podobne populárne sa v Amerike stalo vystrihovanie kupónov z nedeľných novín, ktoré funguje dodnes.


Od žetónov po mobilné aplikácie

Prvé vo veľkom propagované kupóny síce zaviedla značka Coca Cola, aj ona však mala svojich predchodcov. Boli to kupóny v podobe hliníkových žetónov značky Palmolive a zľava sa s nimi dala uplatniť pri nákupe mydla. Nejaký čas sa používali po celých Spojených štátoch. Neskôr sa rozšírili aj žetóny použiteľné v potravinách, na trhoch, v drogériách či kaderníctvach.

Po kovových žetónoch prišli a dlhé desaťročia sa tešili našej priazni papierové kupóny, ktoré dobre poznáme aj na Slovensku. Postupne (približne od konca deväťdesiatych rokov) bolo vystrihovanie kupónov na ústupe a nahradila ich možnosť vytlačiť si kupóny pohodlne doma. S nekonečnými možnosťami internetu môžeme nájsť voľne dostupné kupóny priamo na webových stránkach výrobcov, na sociálnych sieťach alebo si ich nechať posielať do e-mailovej schránky v podobe newsletterov. V súčasnosti si viac a viac používateľov smartfónov kupóny jednoducho sťahuje do mobilného telefónu pomocou šikovných aplikácií.